دیالکتیک یک نافیلسوف

باید تکلیف خود را با بعضی چیزها روشن کرد

دیالکتیک یک نافیلسوف

باید تکلیف خود را با بعضی چیزها روشن کرد

اینجا مجموعه ای از اندیشه های یک نافیلسوف معمولی را خواهید خواند. از نظر دادن دریغ نکنید...
نکته: مطالب این وبلاگ حتما با ذکر منبع یا نام نویسنده هستند؛ پس مالکیت مطالبی که بدون ذکر منبع آمده مربوط به همین وبلاگ میباشد:)
اینستاگرام: daily_dialectic

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

جنگ جنگ تا اثبات حماقت

شنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۴۷ ب.ظ

چه مصیبت ها و رنج هایی که آدم ها برای آدم ها ایجاد نکرده اند. وقتی دو طرف یک جنگ را میبینم که بر سر ایدئولوژی یا سیاست یا اعتقاد یا سرزمین یا هر دلیل بی ارزش دیگری جنگ را شروع میکنند فقط حماقت و کوتاه نظری میبینم. و البته ملتی که باید تا نسل ها با شرور و رنج های عمیق و کریه برامده از این جنگ ها دست و پنجه نرم کند...

پ.ن:عکس کودک سوری در سواحل ترکیه یکی از هزاران هزار عکسیه که از این فجایع منتشر شده و این عکس ها یک قسمت از هزازان هزار بخش این فاجعه است...

نظرات  (۱)

هر جنگی بیانگر حماقت نیست.
چه بخواهیم و چه نخواهیم، تعارض منافع، اختلاف منافع، تفاوت باورها، تنوع گرایش‏ها و تمایلات وجود دارد.
این تفاوت‏ها و اختلافات در یک طیف قابل دسته بندی اند. جنگ را میتوان یک سر این طیف دانست. غر زدن، اعتراض، اخم کردن، بدزبانی، دشنام، کتک و ... همه نقاطی از این طیف اند.
نخست آنکه هر اختلاف، تفاوت، تنوع، تمایز و عدم پذیرشی نامطلوب نیست. بالاخره بسیار محتمل خواهد بود که در یک تعارض، اختلاف یا جنگ یک نفر بر حق باشد، اخلاقی عمل کند، کارش روا باشد، عملش قابل دفاع و توجیخ باشد (با جنگ ها و تعارضاتی که هر دو طرف در اشتباهند کاری ندارم، با معیار اشتباه بودن و روا بودن و... هم کاری ندارم)
در بسیاری از موارد بروز این اختلافات طبیعی است چون مجموعه افراد درگیر آن گونه فکر میکنند. چون راهی دیگر برای تعامل و مواجهه نمی یابند.
دوم انکه در برخی موارد نمی توان دافعه نداشت. عدم دافعه و عدم مواجهه یا عدم دفاع به قیمت نابودی، انقراض، تحمیل، اجبار و .... تمام می شود. جنگ شما با دزد خانه تان بافرض انجام همه اقدامات پیش گیرانه جنگ است، اما نتیجه اش بیانگر حماقت شما نیست.
پس هر «جنگ، جنگ» ی منجر به اثبات حماقت هر دو طرف نمی شود.
باید دنبال ملاک تعیین کننده حماقت بار بودن یا درست بودن مواجهه ها بود؛ چه از نوع جنگ و چه از نوع پرخاش، چه از نوع سیلی زدن و چه از نوع روی برگرداندن.

پاسخ:
ممنون از شما دوست عزیز
قطعا حق با شماست. در این دنیا تا جایی که من فهمیده ام هیچ حکم مطلقی نمی توان داد (نگویید که همین خودش یک حکم مطلق است چون این هم نهایتا موید حرف من است) لذا قطعا هر چیزی هم خوب و بد دارد:)

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی