دیالکتیک یک نافیلسوف

باید تکلیف خود را با بعضی چیزها روشن کرد

دیالکتیک یک نافیلسوف

باید تکلیف خود را با بعضی چیزها روشن کرد

اینجا مجموعه ای از اندیشه های یک نافیلسوف معمولی را خواهید خواند. از نظر دادن دریغ نکنید...
نکته: مطالب این وبلاگ حتما با ذکر منبع یا نام نویسنده هستند؛ پس مالکیت مطالبی که بدون ذکر منبع آمده مربوط به همین وبلاگ میباشد:)
اینستاگرام: daily_dialectic

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

بحث

پنجشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۵۶ ب.ظ

- میدانید چرا در اکثر مواقع بحث و جدل بر سر مسائل بنیادین بی فایده و بی سرانجام میماند؟

- جهان بینی فرد مقوم مهمترین اعتقادات اوست. در عمل به نظرم فقط عقل نمیتواند ملاک شود. هر فردی قائل به یک الگوی جهان شناسی است و هر فردی جهان را به گونه خاصی میبیند. یعنی در یک بحث فلسفی باید قبل از اینکه جواب سلام فرد را بدهید اول ببینید که او در مسائل معرفت شناختی و وجود شناختی هر کدام چه معتقداتی دارد و قائل به چه فلسفه ای است. 

برای مثالی ساده: دکارت بر اساس نوع نگاهش به دنیا قائل به اختیار برای انسان بود در حالی که اسپینوزا بر اساس نگاه وجود شناختیش اصلا "نمیتوانست" حتی قائل به اختیار خدا هم باشد چه رسد اختیار انسان! همین مثال ساده نشان میدهد که چقدر فلسفه یک انسان میتواند در معتقدات و اخلاقش اثرگذار باشد. حالا شما افرادی را در نظر بگیرید که بی توجه به این مسائل شروع به بحث کنند! این ها اصلا زبان هم را نمیفهمند و اصلا ممکن است اصطلاحاتی که استفاده میکنند برای هر کدامشان معانی کاملا متفاوتی داشته باشد و طبعا بحثشان هم ابتر می ماند...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۱/۲۶

نظرات  (۱)

البته کمی اگر دقیق تر شویم این سوء فهم ایجاد می شود که شما به نوعی به بی فایده بودن گفت و گو اشاره کرده اید.
پاسخ:
به نظرم در یک برداشت افراطی از متن ممکنه به نتیجه ای که فرمودید برسیم. اما اگر توجه کنید بنده عرضم این بود که ما اول باید مقومات فلسفی و وجود شناختی فرد مقابل رو بفهمیم تا بتوانیم زبانش رو درک کنیم. در مثالی که زده شد دقت بفرمایید. مثلا اختیاری که مالبرانش میبیند بر اساس این عقیده است که مالبرانش علت همه چیز را در جهان خدا میداند ولی از طرفی هم به دلیل اینکه قائل به فلسفه دکارت و اوگوستینوس است نمیتواند اختیار را یکسره رد کند. درک این ریشه ها و این دلایل در فهم یک انسان متفکر بسیار مهم هستند. و البته برای "شدنی بودن مباحثه" لازمند.
اما در بحث های رده پایین تر و عوامانه تر خب قطعا این حساسیت ها کمتر خواهد بود.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی