دیالکتیک یک نافیلسوف

باید تکلیف خود را با بعضی چیزها روشن کرد

دیالکتیک یک نافیلسوف

باید تکلیف خود را با بعضی چیزها روشن کرد

اینجا مجموعه ای از اندیشه های یک نافیلسوف معمولی را خواهید خواند. از نظر دادن دریغ نکنید...
نکته: مطالب این وبلاگ حتما با ذکر منبع یا نام نویسنده هستند؛ پس مالکیت مطالبی که بدون ذکر منبع آمده مربوط به همین وبلاگ میباشد:)
اینستاگرام: daily_dialectic

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

حجاب

دوشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۴، ۰۸:۱۲ ب.ظ

من مسلما با اجبار در حجاب مخالفم. اما اجبار ناخودآگاه بی حجابی، در مقابل این اجبار رو خطرناک تر میبینم...

گاهی وقت ها بعضی بی حجابی ها رو میبینم که فقط ناشی از یک نوع اعتراض به این اجباره؛ نه یک انتخاب آگاهانه...

نظرات  (۲)

شما که مخالف مطلق انگاری هستی نباید بگی این حرف بنده حیرت آور یانادرسته.
پیشفرض شمااینه که احکام شرعی چون حجاب قصد وغرض یانتیجه خاصی نداره,کافیه تصورکنید بدحجابی میتونه موجب عدم آرامش افرادجامعه وایجاد مزاحمت برای خور زن بشه,که میشه.

,پیش فرضتون اینه که بایستگی ها و الزاماتی که مثال زدم ازجنس فکت یاعلوم تجربی هست درحالیکه تمام مثالهای گفته شده ازجنس ارزشی,اخلاقی وارزشی هست.
هیچ اقتصاددانی نمیگه این موارد جزوعلم اقتصاده.
یاباید بیشتر راجع به تفکیک ظاهری وتسامحی فکت-ارزش صحبت کنیم یااینکه فعلا هرکس اعتقادخودشوداشته باشه تا.....
ضمنا خیلی وقته که دیوار بین علم واخلاق,فکت وارزش,تحلیل اثباتی وهنجاری برداشته شده.شاید من بتونم به تقلیدازشمابگم واقعا این اظهاراتتون حیرت آوره.....
پاسخ:
چطور شما از این پست من میگید که من پیشفرضم اینه که حجاب هیچ نتیجه خاصی نداره؟ البته که داره! درباره متعلقات اخلاق هم واقعا اختلاف نظر هست. کسی نمیتونه اثبات کنه که حجاب یک امر اخلاقیه و هر چه محجوب تر اخلاقی تر! یا اینکه کسانی که اعتقاد به حجاب نداره ضد اخلاقی عمل میکنه...
بنا بر این تحلیل منطقاً میتوانم مواضع زیر را اتخاذ کنم:

من مسلماً با اجبار در واکسینه کردن کودکان مخالفم، واکسینه نشدن کودکان توسط برخی والدین رو هم نوعی اعتراض به این اجبار میدونم.
من مسلماً با اجبار در ممنوعیت مصرف مواد تخدیر کننده، مست کننده و ... مخالفم، مصرف این موارد رو هم نوعی اعتراض به این اجبار می دونم.
من مسلماً با اجبار در اخذ مالیات از کارخانه های تولیدکننده آلودگی با هدف کاهش تولید مواد آلاینده مخالفم، تولید آلودگی به دور از چشم مردم، ناظران یا تخلیه مواد آلاینده در کنار رودخانه ها و جاده ها رو هم نوعی اعتراض به این اجباره.
من مسلماً با اجبار در اخذ مجوزهای کنترل کیفی در کالاها مخالفم، تولید کالا در کانال های زیرزمینی، بدون کسب استانداردها و کیفیتهای لازم رو هم اعتراضی به این اجبار میدونم.


اما دو  سوال، 1. ماهیتاً مطلب بیان شده راجع به حجاب با موارد فوق و نیز موارد مشابه، تفاوت دارد؟
2. اگر تفاوت ندارد و از طرفی مثالهای فوق تحلیل هایی درست یا قابل دفاع یا اخلاقی یا روا یا حق نیستند، چطور مطلبتون راجع به حجاب میتونه درست باشه؟
پاسخ:
این مواضع واقعا حیرت آوره. بنظرتون اعتقاد نداشتن به حجاب مثل اعتقاد نداشتن واکسیناسیونه؟! یا کسی که به حجاب اعتقادی نداره مثل کسیه که معتاد به مواد مخدره؟
چرا یک مساله مربوط به علوم انسانی رو با یک مساله مربوط به علوم تجربی مقایسه و قاطی میکنید؟ مسایل مربوط به اعتقادات رو چطور میشه با مسایل مربوط به علوم تجربی و پزشکی و مهندسی مقایسه کرد؟ این حرفتون مثل حرف کسانیه که میگن اگر به ولایت فقیه (مربوط به علم فقه) اعتقاد نداری یعنی به خدا (مربوط به الهیات و اعتقادات) بی اعتقادی. مقایسه این ها مغالطه است.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی