دیالکتیک یک نافیلسوف

باید تکلیف خود را با بعضی چیزها روشن کرد

دیالکتیک یک نافیلسوف

باید تکلیف خود را با بعضی چیزها روشن کرد

اینجا مجموعه ای از اندیشه های یک نافیلسوف معمولی را خواهید خواند. از نظر دادن دریغ نکنید...
نکته: مطالب این وبلاگ حتما با ذکر منبع یا نام نویسنده هستند؛ پس مالکیت مطالبی که بدون ذکر منبع آمده مربوط به همین وبلاگ میباشد:)
اینستاگرام: daily_dialectic

طبقه بندی موضوعی
پیوندها

پرمدعای حقیر

سه شنبه, ۷ مهر ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰ ق.ظ

ما آدم ها از درک بینهایت بزرگ یا بینهایت کوچک عاجزیم.

جالب اینجاست که درکمان از هر چیز بین این ها هم ناقص و مبتنی بر تفسیرهای حواس است. اصلا خدا میداند که خارج از ما دنیا چه شکلی است! به اصطلاح فلاسفه ما شیی فی نفسه را نمیتوانیم درک کنیم. ما کلا هر چیز خارج از وجود محدودمان را نمیتوانیم درک کنیم. حتی وقتی چیزی را تجربه میکنیم چیزی که از تجربه هامان هم میدانیم فقط تفسیر تجربه هاست. حتی وقتی خواب هم میبینیم تفسیر خواب است که در ذهنمان مانده. تفسیری که بشدت از پیش زمینه ها و دانسته های قبلی ما متاثر است. برای همین است که فرد مسیحی گاهی حضرت مریم س را به خواب میبیند و فرد شیعی حضرت فاطمه س را!

ما موجودات معجزه ای هستیم زبده و زباله، بزرگ و حقیر، عاجز و پر مدعا...

ای کاش این محدودیت هامان را درک میکردیم و کمی متواضع تر میزیستیم...

نظرات  (۱)

با کلیت ابن مطلب موافقم.
اما یک نکته کاملاً فرعی:
از اینکه اعلام کردید «حتی وقتی خواب هم میبینیم تفسیر خواب است که در ذهنمان مانده. تفسیری که بشدت از پیش زمینه ها و دانسته های قبلی ما متاثر است. برای همین است که فرد مسیحی گاهی حضرت مریم س را به خواب میبیند و فرد شیعی حضرت فاطمه س را!» بر می‏ آید که همواره اینطور است، اینکه غالباً اینطور است، می تواند قابل پذیرش باشد، اما اندکی هم جا برای خواست و اراده خدا بگذاریم، شاید هر خوابی اینطور نباشد، شاید آنچه از خواب درک می کنیم تفسیرمان از برخی افراد نباشد، شاید واقعاً حضرت زهرا س یا حضرت مریم یا ... مشاهده میشوند. 
البته تحلیل و کنکاش حول «خواب» به نظر بسیار دشوار به نظر می رسد. هم می تواند متاثر از تعلقات و تلقیات فردی مان باشد، هم متاثر از جسم و غذا و عوامل مادی بیرونی و حتی می تواند تلقی نوعی الهام یا فیض الهی، لااقل اجازه دهیم این مورد سوم هم باشد.
به هر حال هر تحلیلی که راجع به «خواب: ارائه می شود باید بتواند خواب های یاد آور حوادث روز، خواب های پریشان، خواب فرعون راجع به هفت سال آبادانی و هفت سال قحطی، خواب کودکی یوسف، خواب حضرت ابراهیم راجع به ذبح اسماعیل، خواب .... را هم تبیین کند.
پاسخ:
سلام
ممنون از توجهتون
بله بحث خواب فی نفسه بحث گسترده ایه. اینجا مثالی آورده شده و منظور انحصار نیست. اما در هر حال بحث تفسیر ثابته. حقیقتی هم اگر قراره در خواب ما به ما تلقین بشه در هر حال در تفسیر ما خواهد آمد.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی